Unik Innovationsdag på Innventia – Studenter visar vägen mot nya produkter
Nya transportförpackningar och förnyelse av livsmedelshanteringen var några innovationer som skapades av studenter under ForestBeyonds Innovation Day den 18 januari. Innovation Day kombinerade ett 24 timmars grupparbete med sex innovationsteam med en välbesökt och aktiv konferens vid Innventia, där även resultaten från grupperna presenterades. Nya material från massa- och pappersindustrin är tydligt på väg in i kommersiell användning, och en viktig del av konferensen var att genomlysa frågan om hur man hanterar själva innovationsdelen. Hur får man ut nyheter i verkligheten?
– Var snabb med prototyper, föreslog designern Martin Willers från PeoplePeople. Det skapar intresse och visar snabbt om idén fungerar i praktiken eller inte.
Technology push – varför inte?
ForestBeyonds projektledare Pia Wågberg presenterade Tom Lindström, KTH/Innventia, som ”personen som startade alltihop” med syftning på nya material från skogsråvara. Tom Lindström pekade i sitt anförande på forskningens ansvar för att bedöma vad som är värt att utveckla.
– Jag tror att det finns en framtid för biopolymerer. Med bioplast och papper i kombination kan vi bygga framtidens matförpackningar, med extremt låg genomsläpplighet för syre.
Tom Lindström menade att man fokuserar på marknadens krav, men att forskarna själva måste bedöma vilka teknologier som är värda att utveckla. Technology push – why not?
Som exempel pekade Tom Lindström på utveckling av material som nanocellulosa.
– Den hade vi redan på 1980-talet, under namnet mikrofibrillär cellulosa, MFC. Men i dag måste det heta ”nano” för att väcka intresse. Så MFC blev NFC. Materialet glömdes nästan bort för att energiåtgången gjorde den för dyr, men på 2000-talet har vi hittat ny teknik som gör NFC högintressant bland annat som armering för bioplasten PLA.
Prototyper och snabb misslyckanden
Under konferensen presenterades flera intressanta exempel på företag som lyckats ta fram nya innovationer. Två nya företag berättade hur man kan lyckas ta sig hela vägen till marknad och svarta siffror. Mats Nygårdh från Tempix beskrev hur han och en kollega skapat etiketter där värme över en viss gräns skadar streckkoden så att produkten inte går att sälja. Olof Hansson från Whitelines beskrev hur en förändring, att ersätta svarta linjer i anteckningsblock med vita, kan vara enkel att genomföra rent tekniskt men samtidigt kräva ett nytänkande. Produkter ger nya möjligheter men hur får man marknaden att betala ett högre pris för något som vid en första anblick kan se ”konstigt” ut?
Jonas Almqvist från Billerud representerade en pappersindustri som har ambitioner att förnya sig.
– Vi behöver system som stödjer teambaserad innovation. Nya produkter inom Billerud, som det formbara förpackningsmaterialet FibreForm och säckkonstruktionen QuickFill, har tagits fram i projekt med många medarbetare, och vi behöver arbetssätt som stödjer detta.
En metod som Jonas Almqvist pekade på är Radical Innovation, ett sätt att arbeta som innebär att man arbetar i team under begränsad tid, och med fokus på möjligheter snarare än eliminering av risker.
Framtiden är en herrelös hund
En del av ForestBeyonds Innovation Day ägnades åt föredrag som ägnades åt innovationens väsen och hur man måste förnya sitt tänkande för att genomföra lönsamma innovationer.
– Framtiden och dess möjligheter är som en herrelös hund, menade Mats Lindgren, från framtidskonsulten Kairos Future. Den tillhör den som är snabbast med att fånga den.
Mats Lindgren pekade på att dagens innovationer följer vägen Information – Tänkande – Koncept, snarare än det klassiska Råmaterial – Produktion – Produkt.
– Mät i pengar, inte i ton eller antal tillverkade produkter, manade Mats Lindgren.
Francine Gordon, organisationskonsult från Palo Alto i Silicon Valley, framhöll behovet av att misslyckas. Helst så fort som möjligt.
– Lista och studera misslyckade projekt, uppmanade Francine Gordon. Det är en viktig del av att lära sig lyckas. Och gå till prototyp så snart som möjligt, testa den på en viss kund eller en viss marknad. Lär av reaktionerna.
Det helt avgörande, menade Francine Gordon, är att ha en företagskultur som uppmuntrar rätt saker. En väg är att uppmuntra och belöna bra projekt även när dessa inte blir kommersiella framgångar.
– Ett företag jag arbetade med hade till och med en årlig tävling om ”Bästa misslyckade projekt”. Att vinna den ger hög prestige, och det vinnande projektet kan ge nyttiga kunskaper om vad som gjordes rätt och vad som blev fel.
Mats Magnusson, innovationsprofessor vid KTH, höll med om att misslyckanden var viktiga lärdomar. Inte minst missade innovationer som kunde blivit framgångsrika.
– Problemet är att sådana missar nästan aldrig noteras. Därför är det ofarligt att säga nej till projekt. En grupp suddar därför nästan alltid ut de mest osäkra projekten, med potential att bli de mest lönsamma. Lita i stället på individers bedömningar, och behåll era rebeller! Många framgångsrika projekt har drivits fram av besvärliga rebeller som vägrat ge sig.
Kontakt:
Pia Wågberg, ForestBeyond
E-post: pia.wagberg@innventia.se
Tel: 08 67 67 310