Bra halvtidsresultat för DME-lastbilarna

Volvo Lastvagnars tio Bio-DME-lastbilar har nu rullat på vägarna sedan i höstas med DME i tankarna. De är halvvägs genom projektet och resultaten är över förväntan. I dagarna sprängde den första av dem 100 000-kilometersvallen.


Sammanlagt har bilarna gått över 400 000 km.

– Det här är första gången Bio-DME används som fordonsbränsle i större skala och efter en första utvärdering av fältprovet kan vi se att de Bio-DME-drivna bilarna fungerar i praktiken och dessutom över förväntan. Tekniken är driftsäker och energieffektiviteten går igen i hela processen, från framställning och distribution till fordonen, säger Per Salomonsson, projektledare alternativa drivmedel på Volvo.

 

PostNord och DHL är två av transportföretagen som deltar i projektet. Båda har målsättningen att drastiskt sänka sina CO2-utsläpp till år 2020, och för dem var det en självklarhet att delta i studien.

 

– Våra chaufförer är väldigt nöjda. Enligt dem går det minst lika bra att köra på Bio-DME som på vanlig diesel. Det är ju en helt ny teknik, men vi har trots det haft väldigt få tekniska problem och dessutom går lastbilarna mycket tystare med Bio-DME i tanken, säger Henrik Boding, miljöansvarig affärsområde Logistik, PostNord.

 

–  Då 98 procent av våra koldioxidutsläpp kommer från    lastbilstransporter ser vi en enorm potential i den höga    koldioxideffektiviteten hos Bio-DME, säger Ulf Hammarberg,    Manager Environmental Affairs, DHL.

 

Preem står bakom de fyra tankstationerna i Stockholm, Göteborg,    Jönköping och Piteå som säkerställer att lastbilarna kan  användas i kommersiell drift.

 

 

– Bio-DME kan tillverkas även från andra förnyelsebara råvaror och vi tror att detta är ett fordonsbränsle för framtiden. Vi har tagit fram teknik som gör det möjligt att använda bränslet i kommersiell drift. Den största utmaningen framöver är att bygga upp en marknad och en infrastruktur för ett nytt fordonsbränsle och för det krävs investeringar. Här har samhällets beslutsfattare en viktig roll att skapa nödvändiga förutsättningar genom att fatta långsiktiga beslut och utforma styrmedel, säger Per Salomonsson.

 

Fältprovet pågår fram till årsskiftet. Därefter kommer en utvärdering att ske för att klargöra möjligheterna för en framtida marknad för Bio-DME.

[ Biobränslet i projektet tillverkas av svartlut, en biprodukt av  massaframställning, vid Chemrecs förgasningsanläggning i Piteå.  Produktionen fungerar väl och möjligheten att framställa bränslet  i stor skala beror till stor del på styrmedel för förnyelsebara bränslen ].

 

Kontakt: Marie Vassiliadis, Volvo Trucks Global Brand, Tel +46 31 3224127, e-mail marie.vassiliadis@volvo.com